יום רביעי, 28 בדצמבר 2011

עושות זאת בעצמן. רולר דרבי

הרולר דרבי, ספורט-מגע שהוא גם תת-תרבות פמיניסטית, כולל בחורות על סקטים ועושה בימים אלה נסיונות התאקלמות בישראל. קבוצה ראשונה כבר מתאמנת בספורטק והבנות מזמינות את המעוניינות להצטרף
אם נשים צעירות בגרבוני רשת וחצאיות שמחליקות על סקייטים לא נשמע לכם כמו ספורט, נסו להוסיף לזה גם את העובדה שמדובר במשחק שכולל הרבה מגע ובהרבה מקרים נפילות דרמטיות ואפילו דם. למעשה, מדובר בספורט מגע, שהומצא בארה"ב (בין היתר על ידי הסופר דיימון ראניון) בשנות ה-30' של המאה הקודמת, ובא בעקבות אופנת הסקייטים שפרחה אז. המשחק כולל עד היום שתי קבוצות שמנסות למנוע אחת מבנות הקבוצה השניה התקדמות חופשית, תוך כדי החלקה מהירה על מסלול אליפטי קצר. בארה"ב הספורט תפס תאוצה אבל מהר מאוד גם הפך למעין בידור זול מעט. בעשור האחרון הוא עושה קאמבק והפעם עם אג'נדה פמיניסטית, שכוללת חיבור לתרבות הפאנק וה"עשה זאת בעצמך" שלו והמשתתפות מספרות על אחוות נשים שמחה ומעצימה ועל משחק בו לכל סוג של נתונים גופניים יש יתרון כך שהוא גם עוזר בהתמודדות עם דימוי הגוף הנשי בימינו. התופעה כוללת כיום מאות קבוצות בכל רחבי ארה"ב וגם במדינות אחרות. באליפות העולם שנערכה בטורונוטו לפני כמה שבועות האמריקאיות אומנם שלטו אבל גם קבוצות מאירופה, קנדה ועוד הראו מקצועיות רבה.


מי שמביאות בימים אלה את התופעה לארץ, והשבוע גם ארגנו ערב היכרות לקהל הרחב ולשחקניות פוטנציאליות, הן בר אלדר והגר לבון, שתיהן בתחילת שנות העשרים לחייהן. בערב, שנערך בבאר הטבעוני "הרוגטקה" בתל אביב, התקיימה שיחת הסברה והסתבר שקבוצה אחת כבר פועלת בישראל. הקבוצה מתאמנת כבר חודשיים וכוללת כ-15 בחורות מכל הארץ. ביניהן יש גם אמריקאית שהיא שחקנית מקצועית ושוהה בארץ לרגל עיסוקים שונים, והיא מדריכה את הקבוצה בצעדיה הראשונים. הצעדים האלה כוללים המון כושר גופני (ובינתיים מעט החלקה על הסקטים) וגם הרבה קניות. המארגנות מספרות שכדאי מאוד כמובן להצטייד במגנים וקסדות, וגם לדעת ליפול כמו שצריך, אבל שהדבר הכי חשוב הוא הסקייטים המיוחדים, ומדובר בפריט שאפשר לקנות רק בחו"ל או דרך האינטרנט. הסקייטים הם בשופ אופן לא רולר בליידז אלא סקטים בעלי ארבעה גלגלים בסגנון הישן, וגם הם צריכים להיות מותאמים במיוחד לדרישות הליגה המקומית.


"ייקח לנו כמה חודשים טובים להגיע לרמה של משחק", סיפרה אחת המארגנות, "ובינתיים יש קבוצה אחת שתיאלץ להתפצל כדי שיהיה נגד מי לשחק, כך שלהגיע לליגה אמיתית ייקח עוד המון זמן". בינתיים האימונים מתקיימים פעמיים בשבוע בספורטק ופרט לבנות שרוצות להשתתף, המארגנות מבקשות גם מבנים עזרה. "המאמנים הם לרוב גברים וגם השופטים והמזכירות", הן מסבירות. "ובכלל, אנחנו צריכות הרבה תמיכה ועזרה כדי לקיים את זה ולהעלות את המודעות". בנתיים הן מפעילות את הקבוצה וגם עמוד בפייסבוק שזוכה להרבה מעריצים ובעיקר מעריצות. "75 אחוז מהן לא מהארץ. זה רק ממחיש את הקהילתיות והעזרה ההדדית והתמיכה שיש בקרב השחקניות בעולם וזה ממש כיף", הן אומרות. לקבוצה המקומית עוד אין נגד מי לשחק אבל את הדבר הכי חשוב כבר יש: שם ומדים. הבנות קראו לקבוצה "ת'נדר גירלז", בחרו בצבעי תכלת והוסיפו מגן דוד קטן לקסדה של הדמות. הלוק הכללי של הספורט והדימוי שדבק בו בשנים האחרונות נוטה לכיוון הפאנקיסטי-קווירי, אבל המארגנות מספרות שבחו"ל הקהל מורכב מכל סוגי האוכלוסיות. לגבי המשתתפות הן אומרות שאכן אחוז גבוה הוא בעל מאפיינים קווירים או של תרבות נגד (טבעונות וכו') וזה בגלל שהספורט הוא מאוד פמיניסטי. "אם שומעים מהצד זה נשמע כמו פורנו אבל זה ממש לא ככה. זה ספורט שכולל בנות מכל הסוגים ולכל אחת יש תפקיד. זה ספורט שעוזר וגורם להרגיש טוב עם הגוף".

כדי להמחיש את רוח הספורט המיוחד בחרו המארגנות להקרין גם סרט שעוסק בנושא ובחרו ב"תחליקי את זה", סרט אמריקאי בבימוי השחקנית דרו בארימור ובהשתתפות הלן פייג' ("ג'ונו"). הסרט הוא דרמת ספורט שבלונית אבל מבדרת שמתרחשת בעיירה קטנה בשם בודין בטקסס, שמוצאת מפלט מחיי הפרבר המרובעים בקרב קבוצת רולר דרבי בעיר אוסטין הסמוכה. הסרט, שיצא ב-2009, נאמן למציאות לפחות בעובדה שאוסטין אכן הייתה המולדת החדשה של הספורט לפני כעשר שנים.


פורסם בזמן תל אביב ו-Nrg



אין תגובות:

חפש בבלוג זה