יום שני, 9 בינואר 2012

אנחנו השבעה מליארד


"יש בערך 101 מיליארד מתים בעולם ורק כ-7 מיליארד חיים. אנחנו, בני האדם החיים, מהווים בעצם מיעוט נרדף", הוגה עודד כרמלי, והוא גם מתכוון לעשות משהו בנידון. השבוע הוא משיק, יחד עם רעואל שועלי, כתב עת למחשבה ושירה שנועד לעזור לחיים בישראל להבין את המצב ולעורר מודעות לאבסורד. ביום ההשקה (13.1) הם גם מזמינים את הציבור להצטרף ל"הפגנה בעד החיים ונגד אחיזת המתים בחיים", בבית הקברות ברחוב טרומפלדור.

"זוהי הפגנה שניה מסוגה בתולדות האנושות. הראשונה נערכה במוסקבה לאחרונה והמסר של ההפגנה כולל התרסה רדיקלית נגד אחיזתם הכלכלית, המדינית והרוחנית של המתים בחיינו ובעד הארכת חיים רדיקלית", אומר כרמלי, משורר בן 26 שכבר הספיק לפרסם שלושה ספרים שזכו להצלחה והוציא לאור את כתב העת לשירה "כתם" (יחד עם יהודה ויזן), התפרסם גם בזכות פרובוקציות קלות ונחשב כותב מבריק שגם יודע להשתלב יפה בעולם גועש היצרים של השירה בישראל. שותפו ליצירה הפעם הוא ראועל שועלי וכתב העת נקרא "הבה להבא". הוא מחולק חינם ברחבי העיר וניתן גם לעיון באינטרנט. הוא מעוצב להפליא וכולל דברי הגות ומחשבה, שירה ודימויים מהפנטים.

כרמלי, מה פירוש השם?
"זה היה רעיון שלי, אני מודה. יש פה שילוב של קריאה למאמץ קולקטיבי – הבה, והתייחסות לקו האידיאולוגי של כתב העת – להבא, כלומר לעתיד. אין דבר שנוא על חברי המערכת יותר מהמילה 'מסורת'. כאילו החיים זה מין דבר כזה שמוסרים לך ואתה מוסר הלאה. אז ממי בעצם קיבלנו את העולם? מהמתים? העולם נמצא בידיים שלנו והאינטרסים של כל החיים משתלבים הרי. אנחנו כותבים מתוך מחשבה צלולה שמנותקת מעול המתים ומשלבת את כל התחומים - רוח וחומר, ביולוגיה וטכנולוגיה. כתב העת מעודד כתיבה ספרותית חדשנית עם חתירה לחדשנות ששואבת את השראתה מהמדע".

מה בין מדע לספרות, שירה ורוח?
"אנחנו מוחים נמרצות על הקרע שחל בין חיי הרוח למדעים מדויקים. לא ייתכן שאיש רוח במאה העשרים לא יידע דבר וחצי דבר על מדע, כימיה, בילוגיה ופיזיקה. ההפרדה שמתקיימת באקדמיה בין התחומים היא מופרכת לגמרי ולא עומדת במבחן המציאות, שכוללת את כל התחומים יחד. אגב, אפילו רק כמטאפורות, תהליכים שקורים בגוף האדם דומים לאלה שקורים בין גרמי השמיים. הכול אחד מהבחינה הזאת ולא ייתכן שתהיה הפרדה".

ואתה מזהה ניתוק?
"המסה שפותחת את הגליון הראשון מתחילה במילים 'בשנת 01957 שוגר אובייקט ארצי מעשה ידי אדם אל היקום, שם חג במשך כמה שבועות סביב כדור הארץ לפי אותם חוקי משיכה המניעים את השמש, את הירח ואת הכוכבים'. מנסיוני, מספיק להזכיר את החלל או היקום כדי להרתיע את רוב אנשי הרוח והאינטלטקואלים שלנו. הם יחשבו לעצמם 'אוי, שוב אלה עם המדע הבדיוני שלהם'. אבל אם הם יקראו עד הסוף הם יראו שמדובר בעצם במבוא לספרה של חנה ארנדט, הוגת דעות גדולה ומאוד אופנתית כיום. אני מניח שאז הם יתייחסו לזה אחרת ואולי גם ילמדו לקח קטן".

על התרגום של הקטע של ארנדט חתום אסף שטול-טראורינג שהוא כתב המדע של עיתון הארץ. עוד משתתפים הם המשוררים שלי חן ויואב עזרא, וגם ערן הדס ואמיר מנשהוף. אבל לא רק לאנשי הרוח הם פונים. שותפו של כרמלי, שועלי, רואה בכתב העת דרך להשפיע ולחולל שינוי אמיתי. הוא בן 30, משחורר זה ארבע שנים אחרי שירות כטייס מסוק בלאק הוק.

אז הקשר שלך בא מכיוון התעופה והמדע?
"לא, בכלל לא. הקשר הוא באמונה והנסיון להשפיע ולשנות. חשבתי בזמנו שהצבא הוא המקום לעשות את זה ולכן בחרתי בשירות משמעותי וארוך. אבל גיליתי שזה לא המקום ועכשיו אני מנסה את תחום המחשבה והשירה. אם כבר יש קשר הוא הדיסוננס בין שני התחומים. בצבא יש חוקים ובשירה ובמחשבה אין. הרעיון בכתב העת הוא לאתגר את המחשבה על ידי חוקים חדשים ואני חושב שאסור לזלזל במטרה הזאת". שועלי, בוגר תוכנית המצטיינים במדעי רוח באוניברסיטת תל אביב, עובד על תואר שני בתיאטרון, וכותב גם שירה, מחזות ופרוזה. הוא מתפרנס כמנהל תוכנית "השמיים הם הגבול" שעוסקת בשילובם בחברה של משוחררי חיל האויר.

הוא וכרמלי החלו לגבש את הקונספט של "הבה ולהבא" לפני כשנה. לקראת ההשקה הם הדפיסו 2,200 גליונות שחולקו חינם ברחבי העיר ונחטפו מהר מאוד. אפילו את נשיא המדינה הם פגשו במקרה והוא קיבל גיליון והבטיח לעיין. מי שלא הצליח לשים יד על אחד מהם יכול למצוא את כתב העת ברשת כאמור.
כרמלי: "הגליון הראשון של שנת 02012 ייצא במאי. שים לב שאנחנו מוסיפים אפס כדי להתכונן לבאג עשרת  אלפים".
 אלפים הרעיוני".
וכמה גליונות תדפיסו בפעם הבאה?
"שבעה מליארד כמובן. אחד לכל בן אדם חי".

פורסם ב"זמן תל אביב", 7.1.12)

אין תגובות:

חפש בבלוג זה