יום חמישי, 29 במרץ 2012

nrg, 24.3.2012


אורח מסקרן בחוג הבית המיתולוגי של משפחת פלד בתל אביב: יאיר לפיד. כמה מהנוכחים בחוג הבית, שבו התארחו בעבר רבין, פרס, גולדה וגם טומי לפיד, הצהירו כי יצביעו עבורו

חוג הבית הוותיק של הזוג ארק'ה ודליה פלד ברחוב בצלאל בתל אביב, אירח כבר כמה ראשי ממשלה, שרים ועיתונאים בכירים. השבוע התארח שם עיתונאי בכיר בעל אספירציות פוליטיות, שאולי יום אחד יהיה שר או ראש ממשלה - יאיר לפיד.

הקהל שמגיע לחוג הבית מורכב בעיקר מאנשי דור הקמת המדינה, פלמ"חניקים לשעבר, רובם ממרכז הארץ, שמגיעים פעם בחודש לסלון ברחוב בצלאל בלי לדעת מי האורח המרכזי. גם הפעם הם לא ידעו, וההפתעה הייתה גדולה כשלפיד נכנס.

"בדרך כלל אני לא מביא דמויות פוליטיות, ואם כן אז לא בשלב של ריצה לבחירות", אומר בעל הבית ארק'ה פלד. "הפעם חשבתי שמעניין לשמוע מה הוא מציע, וגם הגיעו אליי בקשות מהקהל בעניינו".

לפלד גם סוג של קשר אישי ללפיד, שכן הוא היה על האונייה שהביאה את טומי לפיד לארץ מאירופה כשהיה ילד. לפיד ביקש לקיים את המפגש במוצאי שבת במקום בשישי, היום שבו החוג מתכנס בדרך כלל, והגיע מעט מצונן ומלווה בפמליה קטנה, שכללה שתי עוזרות בשם תמי ודפנה.

הבית היה כמובן מלא עד אפס מקום, אף שלפיד לא אמר שום דבר חדש או מסעיר במיוחד. לפיד שמח לגלות שבדיוק כמו רבין, פרס, גולדה ועוד, גם אביו התארח בסלון משפחת פלד בעבר, ושאל אם זה קרה כשהיה חבר כנסת או קודם, בתפקידו כמנכ'ל רשות השידור.

לפטר את המפקחים
את דבריו פתח לפיד בסיפור שהתחיל בגטו בודפשט ונגמר בטיול שורשים שלו ושל אביו. בהמשך שטח את מצעו הפוליטי בנושאים רבים כמו שינוי שיטת הבחירות, ביטול חוק טל וחוק נהרי ושירות לאומי חובה לכולם. הוא טרח לציין שהוא לא אנטיחרדי אבל ש"אני כאן כדי להשלים את המהלך שאבא שלי התחיל".
לפיד התעכב לא מעט על עניינים הקשורים בחינוך ואמר: "דבר ראשון שאעשה כשר החינוך יהיה לפטר את המפקחים. מורים לא צריכים מפקחים מעליהם. צריך לתת להם אחריות כדי שמעמדם יתחזק בעיני התלמידים".

על כך הוא נענה על ידי אלוף (מיל')  אלעד פלד, מנכ"ל משרד החינוך לשעבר וחבר קבוע בחוג, שבזמנו הוא ניסה לעשות זאת אך לא הצליח. לפיד גם הבטיח ממשלה קטנה ומאבק בלתי מתפשר להקטנת "בורות השומן" במערכת הביטחון ובחברות הממשלתיות.

השאלות של הקהל עסקו בעיקר בהחלטתו להקים מפלגה חדשה, במקום להצטרף לאחת קיימת, ובסימני שאלה סביב האנשים שיציב ברשימה שלו. "אף פוליטיקאי מכהן לא יהיה ברשימה שלי", הוא אמר. "רק אנשי מקצוע".

הקהל לא יצא מגדרו
לנוכחים, אנשי החוג הקבועים, פנה לפיד במילים חמות ואמר שהם הדור שהקים את המדינה ועשה דברים בלתי אפשריים, מה שמעמיד בפרופורוציה את המצב כיום כי אז דברים היו באמת הרבה יותר קשים. עוד הוא אמר שהדור שלו קיבל את המדינה הנהדרת מהם, ואסור לו להעביר ליואב, הבן שלו, את המדינה במצב פחות טוב משהוא קיבל.

בסך הכול לפיד נאם במשך כשעה ורבע, וזכה למחיאות כפיים מדודות. בסוף הערב ניגשו אליו חלק מהנוכחים ולחצו את ידו. לפיד לא התעכב הרבה ועזב את המקום.
הקהל, שחלקו הכיר את בן-גוריון אישית, וכאמור כבר פגש פנים אל פנים לא מעט ראשי ממשלה, היה מלא כבוד והערכה אבל לא יצא מגדרו. חלק אמרו שהוא לא שכנע אותם ביכולתו. עם זאת, כנראה שלפיד הצליח להשפיע על כמה מהמשתתפים, שהצהירו שיצטרפו לצוות המתנדבים למענו.

אחת מחברות החוג הקבועות, אקדמאית פנסיונרית שמעדיפה לשמור על אנונימיות, סיפרה שבעקבות המפגש היא מתכוונת להצטרף לצוות המתנדבים של לפיד. "הוא יכול לשנות דברים. אני חושבת שהוא לא כמו כל השאר", היא אומרת. גם אחד הצעירים הקבועים בחוג, שאף הוא העדיף לשמור על אנונימיות, אמר שהוא מתכוון להצביע עבור רשימתו של לפיד.


אין תגובות:

חפש בבלוג זה