יום רביעי, 22 בפברואר 2012

nrg, 22.2.12



עושה לה את המוות

האמן והאקטיביסט נתי אורנן חושב שגבעתיים מתה וגם יודע בדיוק מי הרג אותה. בשבוע הבא (27 בפברואר, 20:30) הוא יציג בסינמטק תל אביב את "מות גבעתיים", סדרת סרטים בהם הוא תיעד אתרים בעיר שנהרסו, לטענתו על ידי בנייה חסרת התחשבות בסביבה, וגם את טקס ההלוויה הסמלי לעיר, שערך לפני כחצי שנה, את ביקורו בלשכת ראש העיר ואת תגובת דובר העירייה.



אורנן (36) הוא אמן רב-תחומי שלמד תאטרון ומאז עסק בכל תחומי האמנות כמעט. מאז ומתמיד הוא גם נגע בנושאי סביבה, חברה ופוליטיקה, והיום הוא חי בברלין. אורנן, שמבקר בארץ לרגל הקרנת הסרטים בסינמטק, גדל בגבעתיים וגם חי בה עד לפני כחצי שנה, ולטענתו, ניסה להשפיע על ידי שליחת מכתבים לעירייה וניסיון לגייס דעת קהל. "היום אני כבר לא מאמין בדיאלוג", הוא אומר. "אין עם מי לדבר. אבל אפשר לצעוק וזה מה שאני עושה בעזרת הסרטים".

חלק א: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=h2IN6GvCvDY

אורנן מאוד אוהב את העיר בה גדל אבל סבור שבעשר השנים האחרונות העירייה הורסת את המרקם העירוני שלה בעבודות הבינוי המסיביות שמבוצעות בעיר. לפי אורנן, החטא הקדמון הוא הרס האזור הפראי שכונה שטח 9. "זה אזור שלם שבתור ילדים היה הטבע שלנו", הוא אומר.
"אז החליטו לבנות שם את בתי הקומות המכוערים, רחוב בן צבי היום". בהמשך נבנו בניינים נוספים על שטחים פתוחים והשיא, מבחינת אורנן, היה בניית הקניון.

"פתיחת הקניון כללה גזילת פרנסה מהרבה בעלי עסקים קטנים בעיר", הוא מסביר. "ההשמדה של הטבע בעיר המשיכה להשמדת המרקם העירוני שכולל רחובות פתוחים ועסקים שכונתיים. בקניון כידוע יש נציגות בעיקר לרשתות ארציות ובינלאומיות".

מה רע בבנייני קומות? הרי אי אפשר שכל הבתים יהיו בתים פרטיים.
"אני לא נגד בנייה ופיתוח אבל צריך לעשות את זה עם רגישות ותכנון. הקרקע מופרטת והופכת לנכס מניב, במקום שתושבי העיר יהיו הנכס בעיני העירייה".

יש לך טענות ספציפיות כלפי העירייה?
"יש והיו. אבא שלי עדיין עסוק בשליחת מכתבים אבל אני מנסה לשכנע אותו שאין עם מי לדבר. אני מרגיש שלי נותר רק לזעוק בעזרת האמנות".

העירייה דוקא מתגאה בתהליכים ירוקים שהעיר עוברת.
"כלובים לאיסוף בקבוקי פלסטיק ומיכל לאיסוף קומפוסט בחצר בניין העירייה אינם הופכים עיר לירוקה. זוהי תרמית בנוסח ג'ורג' אורוול
שכל מטרתה היא לתעתע בציבור בזמן שהמרחב הציבורי שלו נגזל לטובת מגדלים ופנטאהוזים שמבודדים באמצעות זכוכית מבודדת נגד רעש".

זכותם של אנשים לגור בבידוד מהרעש העירוני.
"אולי, אבל בעיניי זה שטחים פתוחים ורחובות חיים אינם רעש אלא קול הדהודו של הטבע והטבע העירוני שכולל גם את העבר המפואר של העיר. ברגע שאתה מוחק את העבר אתה מוביל לתהליך של כרסום פנימי שהוא התאבדות".

ומה התגובות בעירייה לטענות שלך?
"הם כמובן אומרים שאני הזוי וראש העיר אפילו נשמע אומר שטקס ההלוויה הוא הסתה".
בברלין ותל אביב המצב יותר טוב?
"גם תל אביב נבנתה בחטא מבחינת התכנון כשנחסמה הגישה החופשית לים. גם בברלין יש הפרטה פושעת של אזורים ציבוריים אבל בשתיהן יש יותר מעורבות ומחאה של התושבים וזה מוביל לתכנון יותר נכון, תכנון שלוקח בחשבון את הנכס הגדול ביותר של כל עיר – התושבים".

כדי להמחיש את המחויבות שלו לתושבי העיר, מבטיח אורנן לתרום חלק מההכנסות של האירוע לבית פריימן בעיר, הוסטל שיקומי לנכים ונפגעים. חלק מהסרטים ניתנים לצפייה ברשת ואורנן גם מזמין את המעוניינים לבקר בעמוד הפייסבוק "מות גבעתיים".

מעיריית גבעתיים נמסר בתגובה: "בחירתו של אורנן לערוך טקס 'קבורה לעיר' תוך שימוש בארון קבורה כאשר הוא בעצם תוקף את הצערתה והתחדשותה של העיר בעשרות השנים האחרונות ראויה לכל גינוי. אורנן כלל אינו מתגורר בארץ, שלא לדבר על גבעתיים והוא משתמש 
 בטיעונים הזויים לכאורה שכל מילה נוספת לגביהם מיותרת".

http://www.nrg.co.il/online/54/ART2/339/563.html


אין תגובות:

חפש בבלוג זה