יום חמישי, 3 בנובמבר 2011

תביאו גם את סבתא


מפגש מסקרן בין חבורת אנשי אמנות וקרקס צעירים לחובבי תרבות היידיש ייערך* בבית לייויק בשבת ה-5.11, באירוע אמנות מסיבתי בשיתוף עשרות אמנים. "האירוע מלווה בתחושה של דיאלוג שיכול להיווצר בין אומנויות הבמה מן העבר המזהיר של אירופה של פעם - ועם אלו של היום", כותבים המארגנים, ומבטיחים "אירוח סלוני סוריאליסטי מלווה בסרוויסים של פורצלן וקריסטל ומלאים במשקאות עממיים ומאכלים ביתיים בשעות הערב מוקדמות ובהמשך קירקס לא ריאליסטי וסיום בצורת מסיבת בלקן/סווינג סוערת במרתף". האירוע יכלול גם אמנות פלסטית, מיצגים והופעות שנעשו מתוך היכרות עם התרבות האבודה או שמתכתבים עם התרבות המפוארת.
משמאל: יוסף למפל, עומר יחזקאל, לייויק. יושבת: ג'קי לוי

שם האירוע הוא "גוט מורגן - נאכט שפיל" (בוקר טוב – מופע לילה), והוא מאורגן על ידי יוסף למפל, עומר יחזקאל וג'קי לוי (כולם באמצע שנות העשרים לחייהם) מסתמן כדרך מצוינת להיכרות עם בית לייויק, שפועל מאז 1970 בבית ברחוב הוז מס' 30. אחרי שהיידיש הפך למסלול אקדמי מבוקש, טרנד לימודי השפה התפרסם ותיאטרון היידישפיל התבסס, נדמה שמדובר בעוד צעד בניעור התדמית הגלותית והמאובקת שהודבקה ליידיש והפיכת השפה והתרבות למשהו צעיר, עדכני, ובעיקר בעל אמירה אידיאולוגית ביקורתית. "הבית הזה הוא מטאפורה לתרבות היידית בישראל בכלל", אומר עומר יחזקאל, אחד מהמארגנים. "הוא עומד במרכז תל אביב כל כך הרבה שנים ויש לו היסטוריה מפוארת אבל כיום הוא ידוע רק למעטים. ממש כמו התרבות היידית המפוארת, שהציונות ניסתה להשתיק". ואכן, בית לייויק, שנושא את שמו של המשורר והמחזאי היידי ה.לייוויק (1888-1962), נחנך בשנת 1970 והוא המרכז הישראלי לתרבות יידיש. הבית המיוחד, שבנוי ומחולק בסגנון אירופאי, כולל חמש קומות ביניהן מחבר גרם מדרגות צר. הוא כולל גם אודיטוריום לא קטן ומשמש ביום יום גם כמשכנה של אגודת סופרי ועיתונאי יידיש בישראל.

את דניאל גלאי, סופר, מלחין ומחזאי שמכהן מזה מספר שנים כיו"ר בית לייוויק, אנחנו תופסים בעת חזרה לקראת אופרה שכתב ותעלה בבכורה ב-19.11. גלאי, זוכה פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים לשנת 2009, מבוגר בכמה עשורים מהמפיקים הצעירים אבל נדמה שהוא משדר על אותו גל. "תרבות האידיש היא משהו שניסו בכוח להוציא מהעולים שהגיעו והקימו את המדינה. למוסדות הציוניים לא היה נוח עם תרבות שסימלה בעיניה גלותיות. אבל עכשיו אנחנו יודעים שאי אפשר לעשות דבר כזה וגם אסור", הוא אומר. "הבית הזה פונה לאנשים צעירים שמחפשים תרבות אלטרנטיבית וביקורתית, שערכיה הם יהודיות אוניברסלית, והאירוע הזה הוא חלק מההתעוררות".

עוד אירוע שעשוי למשוך צעירים שמחפשים תרבות מעודכנת יחל להתקיים מדי שבוע בבית לייויק. הקולנוען איתמר אלקלעי ("סטפן בראון") פותח בית קולנוע באודיטוריום המצוין שבמקום ויוסיף לסרטים המיוחדים שיקרין גם אירוח בסגנון אירופאי ישן.

"'גוט מורגן נאכט שפיל' יהיה ערב אוונגרדי, קאברטי, אקלקטי ופתוח", מבטיחים המפיקים. "אנחנו לוקחים את התרבות היידית ומחברים אותה לצד המפואר שלה שפה בארץ הושתק. המגמה הציונית הייתה להחצין את הצד היהודי והמלנכולי שלה, ואנחנו מפנים את הזרקור לצד האוניברסלי, היפה והשמח, שגם מלא בסטייל". הכניסה תעלה 30 שקלים והערב יסתיים בהופעה ומסיבה.

(פורסם ב"זמן תל אביב", 3.11.11)
* הערב לא התקיים בסוף.


אין תגובות:

חפש בבלוג זה