יום חמישי, 7 בפברואר 2008

הקליפ של קליף

פורסם ב"הדף הירוק", 07.02.08
חומרי גלם ישנים מעין גדי הפכו לוידיאו קליפ של להקת רוק בגבעת ברנר. הבמאי מנסה להסביר ויחד עם אחד השחקנים מצליח לבלבל

Zaka  היא להקת רוק אלטרנטיבי שבסיסה הוא קיבוץ גבעת ברנר ופאב ה"גרביצקי" וחבריה נמצאים בעשור הרביעי לחייהם כבר (!). לאחרונה הועלה לאינטרנט וידיאו קליפ לשיר של הלהקה, ובו מה שנראה כפארודיה גסה על מערבון ספגטי, ובנוף קיבוצי. איכות הצילום מרמזת שחומרי הגלם הם ותיקים ואותנטים, ואכן, בירור קצר עם אריאל פלג, גיטריסט הלהקה ובמאי הקליפ (יחד עם יעל גור), מגלה שהצילומים הגיעו דרך חבר עין גדי, ושצולמו שם בסוף שנות השישים.
אריאל, ספר לנו על הלהקה. 
הלהקה הוקמה לפני כשלוש שנים וחברים בה גם אסף שריג (בס) ושמיר מנשה (תופים ושירה), שניהם בני הקיבוץ. אנחנו מופיעים בתל אביב ובקיבוצים, ובקרוב מוציאים אלבום ראשון בלייבל האלטרנטיבי פית/קית. את המוזיקה אנחנו כותבים למילים של וורלי מאטץ'.
???
מדובר על יו"ר הועדה לשימור כתביו של קרל ליוויוס, הוגה דעות מהמאה ה 18 (חיפוש קצר באינטרנט מעלה חרס – ס.ש).
ומה הקשר בין השיר לקליפ באמת?
השיר נקרא Budds, שם נפוץ לתפרחת יפה של צמח הקנאביס, כך שבהתאם הקשר הוא אסוציאטיבי וחופשי, לא הדוק. צריך לראות כדי להבין.

ברור. ואיך הגעת לחומרים המצולמים?
סיפור ארוך. החומרים הגיעו על קסטת וידיאו רגילה, אבל הם צולמו על מצלמת 8 מ"מ ישנה. את הקליפ רקחנו מכמה קטעים שונים. בכל מקרה התודה מגיעה לקליף יערן מעין גדי.
קליף (בנימין) יערן (66) הגיע לעין גדי בהליכה.
"הגעתי מאנגליה ונחתתי בישראל בערב יום כיפור 1967", הוא נזכר, "וכנראה שהייתי אחד המתנדבים הראשונים בארץ. מכיוון שלא הייתה תחבורה ציבורית החלטתי ללכת ברגל מבאר-שבע לקיבוץ, זה היה נראה קרוב על המפה. במפעלי ים המלח תפסתי טרמפ שהביא אותי לארוחה המפסקת".
"המצלמה", הוא מספר, "היתה שייכת לדני הכט, שהיה ליצן, וביחד עשינו כל מיני סרטים קצרים. עשינו את אגם הברבורים, עשינו פרסומת לסינטבון, וגם סרט שניסה להמחיש חלום של עובד נוי. אחד הסרטים נקרא 'קרמבו'. בתקופה ההיא בכלבו היו רק סיגריות, סבון וקרמבו. אז בסרט אנחנו פורצים וגונבים את כל קרמבואים".
עוד נסיונות לתאר מה קורה בדיוק בסרטים הם חסרי טעם (כמו קרמבו?). אבל הערך ההיסטורי והאמנותי ברור, וחלק מהסרטים מוצגים דרך קבע בעין גדי, בתערוכה לציון יובל לקיבוץ, שאצרה רינה יערי, אישתו של קליף. את הוידיאו קליפ אפשר לראות בדף ה-myspace של הלהקה, שם אפשר גם לשמוע את המוזיקה המצויינת שלהם, ומומלץ גם להגיע לתערוכה.
קליף גם נשבע שבזמן שירות המילואים שלו בבסיס צה"ל בסנטה קתרינה, הוא היה עד להקרנה פומבית של "למה לא?", אחד מהסרטים שיצרו אז.
עכשיו, קוראים יקרים, עזרו לנו למצוא איזה מכל הפרטים נשמע הזוי יותר. בין הפותרים נכונה יוגרל קרמבו.

אין תגובות:

חפש בבלוג זה